Metody i techniki wykorzystywane na zajęciach "Magic Box"
Małe dzieci uczą się w odmienny sposób niż dorośli. Ich naturalna ciekawość powinna być cały czas pobudzana poprzez stosowanie różnorodnych metod i technik nauczania działających na poszczególne zmysły i kanały przyswajania.
Podstawę uczenia dzieci języka angielskiego stanowią muzyka i rytm. To właśnie te dwa elementy pozwalają na łatwe i przyjemne powtarzanie nowych słów i zwrotów. Dzięki tym dwóm formom w pamięci dziecka pozostają pewne urywki językowe (chunks), które ułatwiają dalszą naukę języka obcego. Piosenki i rymowanki pomagają również w ogólnym rozwoju dziecka. Pojawiający się w nich język poprzez swoje bogactwo poszerza zasób słownictwa, a rytm pozwala na odkrywanie różnorodności dźwięków, co rozwija wyobraźnię i postrzeganie świata oraz pomaga w wyrażaniu swoich uczuć. Poza tym, wykorzystując dziecięcą umiejętność naśladowania intonacji dorosłych, piosenki i rymowanki stanowią wspaniałe narzędzie do nauki poprawnego akcentowania i odpowiedniej wymowy.
Kolejna forma to zabawy ruchowe, które są idealne dla małych uczniów. W metodyce anglojęzycznej zabawy ruchowe określane są jako technika (lub metoda) TPR – Total Physical Response, czyli odpowiedź całym ciałem. W ten sposób dzieci uczą się poprzez działanie i na początku, gdy stosowanie języka jest jeszcze dość trudne, mogą pokazać, że rozumieją polecenia. Gry i zabawy ruchowe dają dzieciom ogromną radość, a jednocześnie motywują do używania języka angielskiego. W ten sposób przyswajanie języka dokonuje się w najbardziej naturalny sposób przypominający naukę języka ojczystego. Dzięki strukturze językowej ukrytej w zabawach, dzieci nieświadomie zapamiętują zwroty i ich prawidłową wymowę.
W nauczaniu języka angielskiego opowiadania, historyjki oraz książeczki stanowią również bardzo ważne narzędzie wspomagające rozwijanie sprawności językowych. W ten sposób małe dzieci uczą się przede wszystkim słuchania i rozumienia kontekstu. Ta forma staje się jeszcze bardziej ciekawsza, gdy stworzymy odpowiednią atmosferę poprzez wykorzystanie rekwizytów czy ilustracji i gdy damy dzieciom możliwość do samodzielnego działania.
Z techniką zwaną jako „Storytelling” opisaną powyżej ściśle wiążą się zabawy dramowe. Dają one wspaniałą okazję do używania – poprzez próby mówienia i gestykulację – języka poznanego wcześniej. Dzięki dramie, która dostarcza wiele radości i pozytywnie motywuje, dzieci aktywnie uczestniczą w nauce języka. Ponadto zabawy dramowe zachęcają dzieci do odgadywania znaczenia nowych słów i struktur poprzez kontekst, jak również wpływają pozytywnie na rozwój wyobraźni i kreatywności u dzieci.
Kolejna technika wykorzystywana na zajęciach „MAGIC BOX” to zabawy plastyczne. Uczą słuchania, odgadywania informacji z kontekstu oraz pozwalają zapamiętać proste zwroty dotyczące wykonywanych czynności i wykorzystywanych przyborów. W ten sposób dzieci uczą się poprzez działanie, a ponadto mają okazję do zaprezentowania swojej pracy rodzicom, co również wpływa na pozytywną motywację do nauki.
Wszystkie metody i techniki wykorzystywane na zajęciach „MAGIC BOX” łączą się ściśle z zabawą. Dla najmłodszych dzieci to właśnie forma zabawy jest najbardziej odpowiednia i bliska – daje radość i bezpieczeństwo, a przez to zachęca i ułatwia naukę języka obcego. Dzięki tym formom nauka staje się prawdziwą przyjemnością!
Bibliografia: